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Prof. Dr. Bettina Schlüter

 

Contact

Fon +49 (0) 228 73 7818 (R218)
Fax +49 (0) 228 73 4301
schlueter@uni-bonn.de


  • Born: September 19, 1967
  • 1986-1995 studied Musicology, Old and New German Language and Literature in Bochum, Freiburg and Bonn
  • 1996 doctorate from the Ruhr University Bochum
  • Academic Collaborator since 1996, Academic Advisor at the Department of Musicology in Bonn over the ZfKM, a center for communication and media science (since 2001)
  • 2003 qualification to teach at institutions of higher education in the subjects of musicology and media science
  • Associate Professor in Bonn in summer semester 2004 and winter semester 2004/2005; appointed Chief Academic Advisor in 2005
  • from winter semester 2006/2007 until summer semester 2008 Associate Professor in Bonn again
  • since winter semester 2008/2009 Professor at the Department of Musicology/Sound Studies in Bonn
  • Bettina Schlüter has been active as a conceptual advisor for the project work since November 2004

Special academic areas

Cultural study issues surrounding musical phenomena of the 18th to 20th centuries, musical and everyday culture, film, media and scientific theory

Publications (Selection)

  • Hybride Musikformen und Klangsimulationen, in: AudioKult und Hypersound? Ästhetik und Kultur der Audiomedien, hg. v. G. Chr. Tholen [= Baseler Beitrage zur Medienwissenschaft, Bd. 1 / Hyperkult Bd. 14], Basel 2007. (gem. mit Erik Fischer)
  • Murmurs of Earth. Stuttgart 2007.
  • Klänge und Klangraume in Doom 3 – Zum Sound Design von Ego-Shootern, in: Ego-Shooter, hg. v. M. Bopp, S. Wiemer und P. C. Krell, Berlin 2007. (gem. mit Erik Fischer)
  • Kulturtransfer – Interdisziplinäre Perspektivierung, in: Musikinstrumentenbau im interkulturellen Diskurs, hg. v. Erik Fischer, Stuttgart 2006, S: 33-38.
  • Autobiographie als Zeugenaussage: Die Vielstimmigkeit des Dmitrij Schostakowitsch, in: AutoBioFiktion. Konstruierte Identitäten in Kunst, Literatur und Philosophie, hg. v. Chr. Moser und J. Nelles, Bielefeld 2006, S. 81-106.
  • ‘Hor-Bilder’ – mediale Substitutions- und Transformationsprozesse in musikalischen Repräsentationen der Shoah, in: Verbot der Bilder – Gebot der Erinnerung. Mediale Repräsentationen der Schoah, hg. v. B. Bannasch, Frankfurt a.M. 2004. S. 293-303.
  • Beethoven als Gegenbild Goethes – Mediale Spezifik und politische Dimensionen der Monumentalisierung eines Komponisten, in: Goethe im Vormärz, hg. v. H.-M. Kruckis [= Jahrbuch Forum Vormärzforschung, Jg. IX 2003], Bielefeld 2004, S. 245-266.
  • ‘HUGO DISTLER’. Musikwissenschaftliche Untersuchungen in systemtheoretischer Perspektivierung, Franz Steiner Verlag Stuttgart 2000 (= Monolithographien Bd. 1)
  • Konstruktivistische Aspekte einer Korrelationsanalyse von Musik und Tanz, in: Bewegung im Blick. Beitrage zu einer theaterwissenschaftlichen Bewegungsforschung, hrsg. von Claudia Jeschke, Berlin 2000.
  • Vom Werkcharakter der ‘Oper’ zur Textur von ‘opera’. Pladoyer fur die Revision eines folgenreichen Paradigmas, in: Musiktheater als Herausforderung. Interdisziplinäre Facetten von Theater- und Musikwissenschaft, hrsg. von Hans-Peter Bayerdorfer [= Theatron Bd. 29], Tübingen 1999.