- Born: September 19, 1967 
 
        - 1986-1995 studied Musicology, Old and New German Language and Literature in Bochum, Freiburg and Bonn 
 
        - 1996 doctorate from the Ruhr University Bochum 
 
        - Academic Collaborator since 1996, Academic Advisor at the Department of Musicology in Bonn over the ZfKM, a center for communication and media science (since 2001) 
 
        - 2003 qualification to teach at institutions of higher education  in the subjects of musicology and media science 
 
        - Associate Professor in Bonn in summer semester 2004 and winter semester 2004/2005; appointed Chief Academic Advisor in 2005 
 
        - from winter semester 2006/2007 until summer  semester 2008 Associate Professor in Bonn again
 
        - since  winter semester 2008/2009 Professor at the Department of  Musicology/Sound Studies in Bonn
 
        - Bettina Schlüter has been active as a conceptual advisor for the project work since November 2004 
 
     
      Special academic areas 
       
       Cultural study issues surrounding musical phenomena of the 18th to 20th centuries, musical and everyday culture, film, media and scientific theory  
      Publications (Selection) 
      
        - Hybride Musikformen und       Klangsimulationen, in: AudioKult und Hypersound? Ästhetik und Kultur der       Audiomedien, hg. v. G. Chr. Tholen [= Baseler Beitrage zur       Medienwissenschaft, Bd. 1 / Hyperkult Bd. 14], Basel 2007. (gem. mit       Erik Fischer)
 
        - Murmurs of Earth. Stuttgart 2007.
 
        - Klänge und Klangraume in Doom 3 – Zum Sound  Design von Ego-Shootern, in: Ego-Shooter, hg. v. M. Bopp, S. Wiemer und P. C.  Krell, Berlin 2007. (gem. mit Erik Fischer)
 
        - Kulturtransfer –       Interdisziplinäre Perspektivierung, in: Musikinstrumentenbau im       interkulturellen Diskurs, hg. v. Erik Fischer, Stuttgart 2006, S: 33-38.
 
        - Autobiographie als       Zeugenaussage: Die Vielstimmigkeit des Dmitrij Schostakowitsch, in:       AutoBioFiktion. Konstruierte Identitäten in Kunst, Literatur und       Philosophie, hg. v. Chr. Moser und J. Nelles, Bielefeld 2006, S. 81-106.
 
        - ‘Hor-Bilder’ – mediale Substitutions- und  Transformationsprozesse in musikalischen Repräsentationen der Shoah, in: Verbot  der Bilder – Gebot der Erinnerung. Mediale Repräsentationen der Schoah,  hg. v. B. Bannasch, Frankfurt a.M. 2004. S. 293-303.
 
        - Beethoven als Gegenbild       Goethes – Mediale Spezifik und politische Dimensionen der       Monumentalisierung eines Komponisten, in: Goethe im Vormärz, hg. v. H.-M.       Kruckis [= Jahrbuch Forum Vormärzforschung, Jg. IX 2003], Bielefeld       2004, S. 245-266.
 
        - ‘HUGO DISTLER’.       Musikwissenschaftliche Untersuchungen in systemtheoretischer       Perspektivierung, Franz Steiner Verlag Stuttgart 2000       (= Monolithographien Bd. 1)
 
        - Konstruktivistische Aspekte       einer Korrelationsanalyse von Musik und Tanz, in: Bewegung im Blick.       Beitrage zu einer theaterwissenschaftlichen Bewegungsforschung, hrsg. von       Claudia Jeschke, Berlin 2000.
 
        - Vom Werkcharakter der       ‘Oper’ zur Textur von ‘opera’. Pladoyer fur die Revision eines       folgenreichen Paradigmas, in: Musiktheater als Herausforderung.       Interdisziplinäre Facetten von Theater- und Musikwissenschaft, hrsg. von       Hans-Peter Bayerdorfer [= Theatron Bd. 29], Tübingen 1999.
 
       
	   |