Home General Project Information Main Areas of Research 2004-2006 Main Areas of Research 2007-2010 Main Area of Research since 2012 Publications Special Events Team Contact

Prof. Dr. Erik Fischer

 

Contact

Fon +49 (0) 228 73 7580 (R217)
Fax +49 (0) 228 73 9751
e.fischer@uni-bonn.de


  • born: 1948
  • from 1966 to 1980 studies of the subjects Literary Studies (M.A.), Philosophy (state examination) and Musicology (PhD), as well as Old German Studies and Pedagogics at the Ruhr-Universität Bochum
  • 1980-1986 Academic Employee and University Assistant in the subject of Music at the Bergische Universität/GHS Wuppertal
  • afterwards DFG scholarship
  • 1989 post-doctoral lecturing qualification and taking on of a University Professorship in Bochum
  • since 1992 Professor in the Musicology Department in Bonn; since 2000 responsible for Media Sciences there
  • since 2004, together with Klaus-Peter Koch, Director of the Research Project concerning "German Music Culture in Eastern Europe"

Web offers

Special Academic Areas

  • Music and music culture of the Antiquity
  • History of opera and ballet up to the experimental forms of music and dance theatre
  • Music history of Russia
  • Correlations between the music cultures of Germany and Eastern Europe
  • Music and sound in the media culture of the present

Publications (Selection)

  • Hybride Musikformen und Klangsimulationen, in: AudioKult und Hypersound? Ästhetik und Kultur der Audiomedien, hg. v. G. Chr. Tholen (= Baseler Beitrage zur Medienwissenschaft, Bd. 1 / Hyperkult Bd. 14), Basel 2007 (gem. mit Bettina Schlüter).
  • Das „Nachleben“ Georg Friedrich Händels, oder: Die Inszenierung einer Rezeptionsgeschichte als Wirkungsgeschichte, in: Händel-Jahrbuch XLVIII (2002), S. 191-197.
  • Die Oper: Der problematische Anweg zum Problem ihrer Definition, in: Musiktheater als Herausforderung. Interdisziplinäre Facetten von Theater- und Musikwissenschaft, hrsg. von H.-P. Bayerdorfer, Tübingen 1999 (= Theatron. XXIX.), S. 92-100.
  • Destino e struttura di una composizione difficile, in: Una Lady Macbeth del distretto di Mcensk, Edizioni del Teatro alla Scala, Stagione 1991/92, Nr. 13, Mailand 1992, S. 39-51.
  • Akteure, Topoi und Innovationen in musikalischen Rezeptionsgeschichten, in: Rezeptionsästhetik und Rezeptionsgeschichte in der Musikwissenschaft, hrsg. von H. Danuser und Fr. Krummacher, Laaber 1991 (= Publikationen der Hochschule fur Musik und Theater Hannover. III.), S. 317-336.
  • Bernd Alois Zimmermann und das Tanztheater seiner Zeit. Versuch einer ersten Rekonstruktion, in: Zwischen den Generationen. Bericht uber das Bernd-Alois-Zimmermann-Symposion Köln 1987, hrsg. von Kl. W. Niemoller und W. Konold, Regensburg 1989 (= Kölner Beitrage zur Musikforschung. CLV.), S. 165-203.
  • Zur Problematik der Opernstruktur. Das künstlerische System und seine Krisis im 20. Jahrhundert, Wiesbaden 1982 (= Beihefte zum Archiv fur Musikwissenschaft. Bd. XX).